Förlossningsberättelse!

Det började med att jag åkte in till Lunds KK tisdagen den 26/4 för en kontroll. Fick ett CTG på magen som mätte värkar och lyssnade på hjärtat. Hade småsmå värkar, som jag inte kände av.
Blev undersökt av en barnmorska som konstaterade att jag var öppen drygt 2 cm.
När jag låg och hade CTG:et på magen så kom en annan barnmorska in och frågade om vi ville vara med i en undersökning för barn som tänkas väga över 4 kilo.
Vi  frågade vad det innebar o.s.v och hon förklarade att dom gör ett ultraljud och mäter lårbenet, magen, huvudet o.s.v och räknar ut vikten på bebisen. Vi var rätt snabba med att tacka ja till det med tanke på att det var ett ultraljud inblandat. Vem vill inte få se sin bebis en gång extra liksom?
Innan vi blev nerskickade till ultraljudet så kom en annan barnmorska in, kände på magen och hon tyckte att jag skulle bli igångsatt idag (tisdagen den 26/4).

Nere på ultraljudet fick vi veta att bebisens vikt skulle hamna på runt 4900 gram med 10% felmarginal. Alltså kunde bebisen väga allt från 4500 till 5200 gram.
När vi kom upp till förlossningen så kom det in 2 barnmorskor som förklarade fördelar/nackdelar med att föda ett sånt stor t barn.  Och jag fick välja om jag ville föda vanligt eller med kejsarsnitt.
Jag och Kim pratade lite om det, och bestämde oss för kejsarsnitt. Kim hade egentligen inte så mycket att säga till om då det är min kropp, och jag ska göra det som känns rätt för Mig.

När barnmorskan kom in igen så meddela vi vad vi valt. Barnmorskan blev inte så glad, då hon verkligen ville förlösa bebisen vaginalt. Men jag hade bestämt mig, och tänkte inte ändra mig.
Barnmorskan gick och hämta lite blanketter som vi fick läsa igenom, och även papper jag skulle skriva på. Och hon berättade även då att kejsarsnittet skulle bli dagen efter (onsdagen den 27/4).
En narkosläkare kom in och förklarade lite om bedövningen, hur det skulle gå till med kejsarsnittet o.s.v. Fick även 2 st tvättsvampar med något medel på som jag skulle tvätta mig med på kvällen och morgonen efter.
Hon hälsade oss välkomna dagen efter kl 12.00.

 

På onsdagen så ringde narkosläkaren hem till min mamma (dom har fortfarande mitt hemnummer registrerat) och bad oss komma in tidigare då det var ledigt i operationssalen.
Så vid 10.30 körde mamma oss ner till Lund. Gick upp på avdelning 44 och fick sätta oss i ett rum så länge.
Klockan gick, och klockan gick. Runt 11:30 kom det en sköterska in och förklara att vi skulle få kläder (operationskläder) och att dom skulle sätta kateter på mig innan snittet.
Klockan gick, vid 13:00 kom dom in med kläderna, och då bad dom även mig plocka ut alla mina piercingar & smycke.
Klockan 14:30 fick jag en kateter, vilket INTE var skönt att sätta.
När klockan var 15:00 ungefär så kom det en sköterska och hämtade oss och vi fick gå ner till operationssalen. Där var det MÅNGA sköterskor,barnmorskor,barnläkare och narkosläkare.
Fick sätta mig på britsen och blev ombedd att kuta med ryggen samtidigt som jag slappna av, och då fick jag bedövningen. Spinalbedövning tror jag det hette.
Sen fick jag hjälp med att lägga mig ner då bedövningen började verka direkt.
Dom satte upp skynke framför mitt huvud. Satte blodtrycksmaskinen på armen och fick en nål i handen.

Dom började med att tvätta magen med desinfektions medel. Sen sa sköterskan som satt uppe vid mitt huvud att dom började skära. Absolut inget jag ville höra.

Man kände att där var något som hände på magen, man kände att dom rörde men inte VAD dom gjorde. Efter en stund hörde man att fostervattnet kom ut, och någon minut senare hörde man hur bebisen skrek.  Och då forsade tårarna längs kinderna.
Det kom en sköterska runt skynket med bebisen i sina armar så vi fick se h*n. Jag struntade i att kolla i ansiktet, jag kollade direkt mellan benen för att se vad det blev.
Och det blev en pojke!! Blev överlycklig, då jag hoppades på det innerst inne.

Kim följde med när dom torka av,mätte och vägde honom. Han var 57 cm lång och vägde 4762 gram.
Sen kom dom in igen och jag fick se honom ordentligt. Dock ville jag inte hålla honom när jag låg ner, så det fick Kim göra.
Kim och Joakim (som blev hans namn) fick gå iväg, och jag blev ihopasydd.
Jag blev skickad till uppvaket där jag var tvungen att ligga tills bedövningen hade släppt.
Låg där drygt en timme, som var den längsta timmen i mitt liv. Sen blev jag upprullad på avdelning 44 igen där Kim och Joakim väntade på mig.
Inne på rummet fick jag äntligen hålla Joakim i mina armar.

 

Joakim Viking Sandberg
Född den 27 April 2011 kl 15:30
57 cm lång och 4762 gram!

 

Alldeles ny!

 

Första mötet med mamma! <3

Jonna » 2011-07-14 | 20:25:37

Älskar er båda <3

Emma » 2011-07-21 | 13:25:12
URL: http://mammaemmah.blogg.se/

Fick också göra kjesarsnitt, efter hur många dagar kunde du gå? jag gick bra efter 3 dagar utan smärtis.. men fyfan för KATETER !! värsta jag varit med om!



ha de fint


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!