Desert flower!

Såg en film häromdagen som heter Desert Flower.

Handlar om Waris, en flicka från Somalia, som vid 3 års åldern blir könsstympad. Som 13 åring ska hon bli bortgift till en 60år gammal gubbe. Kvällen innan hon ska gifta sig så rymmer hon från sin by in till Somalias huvudstad, hem till sina släktingar. Hennes mormor (om jag inte minns fel) fixar så hon flyger till London och blir hushållerska åt andra släktingar till henne.

Där jobbar hon i några år innan hon får kontakt med en kvinna, som hon sen bor hos.
Waris får jobb som städare på en hamburgarresturang där en fotograf upptäcker henne.

Sen börjar hennes resa mot att bli världens framgångsrikaste modell.
Hon gifter sig för att få uppehållstillstånd bland annat.

 

Denna filmen är så sjukt bra. Även en sann historia. Waris Dirie är även FN-ambassadör där jobbar hon mot att förhindra könsstympning.

Man får se en scen där hon blir könsstympad. Man får inte se i detaljer, givetvis. Men inte långt ifrån.

Jag grät, så fruktansvärt mycket när den scenen visades. Det är så jävla hemskt. Att kvinnor & män utsätter sina barn för något så brutalt. Såren blir ofta infekterade, i vissa fall dör barnen. Bland annat Waris Diries systrar.

Jag förstår inte hur man som mamma kan utsätta sitt barn för något så hemskt.
Dom anser att kvinnan är ”oren” om man inte skär bort klitoris, inre & yttre blygdläppar. Man ”måste” blöda på bröllopsnatten för att man ska bevisa att man är oskuld.
Enligt Waris Diries så tar mannen en kniv och skär upp det dom sytt igen för att sen ha sex med kvinnan.

Det som gör mig mest gråtfärdig, är smärtan. Smärtan av att få både det ena och det andra bortskuret med ett rakblad utan bedövning. Hur mamman sitter och särar på benen på sitt barn.  Barnen skriker av smärta. Jag förstår inte!
Hur FAN kan man göra så?! Det finns ingen som helst ursäkt eller förklaring som gör att detta är OK. För det är fan det sista det är!
Och självklart är det lika hemskt när dom gör det på pojkar, självklart. Hur dom skär av förhuden.
FYFAN! Svineri!!!  Bara tanken på att göra en sån sak gör mig spyfärdig.

Barnmisshandel, utan tvekan!

 

Det är förbjudet i många länder, men inte alla. Jag hoppas att det blir det en vacker dag!

6000 barn könsstympade VARJE dag!
Hade jag kunnat, hade jag skjutit varenda liten patetisk idiot som utför det.

 

Jonna » 2011-10-17 | 15:26:13

Fruktansvärt. Hur kan man göra så mot ett barn?! I mitt huvud är det helt jävla ofattbart hur man kan göra så. Fyfan rent ut sagt!

Hade jag kunnat hade jag hjälpt dig skjuta dom jävlarna. De äcklar mig!

Twiggy » 2011-10-22 | 09:21:12
URL: http://twiggzy.blogg.se/

Jag har sätt den filmen med, jag grät som en galning den scenen! Jag kan inte heller förstå hur man kan utsätta sina barn för något sådant! Bara att läsa det du skriver om filmen får mig att tänka på den scenen och blir så himla arg!

Ida - Vardags & gravid blogg » 2011-10-23 | 23:09:27
URL: http://idadockan.blogg.se/

Tycker sånt här är så himla hemskt..usch! Vad tänker folk med?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!